Foto: Robert Fajt/CROPIX

Izgleda poput kombinacije lego-kocaka i Nintendo Game Boya, no MAKERbuino zapravo je retro igraća konzola koju svaki ljubitelj elektronike i tehnologije može izraditi sam, na način koji se njemu sviđa. Izumitelj tog originalnog uređaja je 19-godišnji Albert Gajšak, koji se, igrajući se žicama i lemilicom u svom domu, dosjetio kako spojiti videoigre i elektroniku na jednostavan i inovativan način. Prije godinu dana pokrenuta je kickstarter kampanja, koju je podržalo više od 1500 ljudi s donacijama koje su dosegle čak 100.000 američkih dolara.

Zahvaljujući golemoj popularnosti te konzole, koja je prodana u čak 4000 primjeraka, Albert je pokrenuo svoj startup i započeo karijeru, te mu se smiješi sve veći uspjeh. Global je s njim uspio porazgovarati o MAKERbuinu, njegovim stavovima o obrazovanju, kao i “tipovima” za poslovni uspjeh.

Najgore mi je kad starci tjeraju djecu da nešto rade – ja sam najviše zahvalan u svom životu ljudima koji me nisu tjerali

Zašto koristiš tako retro i zastarjelu tehnologiju u svom radu?

Nekoliko je razloga za to. Jedan je od njih je što je poanta našeg uređaja da ga korisnik sam sastavi – ne samo da je retro nego je i edukativno. Također, što više radiš na uređaju, postaje kompliciraniji, kompleksniji i može zakazati, a treba ga sastaviti ručno. Zato nismo mogli staviti neki hardver, nešto što je jako nabrijano, jer to onda više ne bi bila poanta samog uređaja. Drugim riječima, nitko ovaj uređaj ne bi trebao kupiti sad, u 2018. godini, jer svaki klinac ima svoj smartphone koji je nabrijan, ima fini ekran u boji, 3D igrice. Ali mi i ne prodajemo hardver, nego iskustvo učenja. Na kraju ispadne da se ljudi više vežu za taj uređaj zato što su ga sami sastavili i jer je on njihovih ruku djelo.

Drugi razlog je u tome što smo mi mala tvrtka i nemamo hrabrosti napraviti neku jaču konzolu koja će se natjecati s, primjerice, Nintendom, Switchem… To su multimilijunske kompanije i imaju više ljudi i resursa – nama je mnogo lakše napraviti nešto ovako, retro i mi se s njima ne natječemo.

Misliš li da će MAKERbuino jednog dana biti neka vrsta futurističkog Lega?

Nisam točno siguran. Mislim da ništa neće biti Lego, jer Lego je – Lego. Ali ono što mi sad radimo definitivno je malo kompliciranije od legića, sadrži i elemente lemljenja i bliže je pravoj elektronici nego legićima. Potencijalno bih mogao ostvariti uspjeh na tržištu jer su u posljednje vrijeme općenito edukacija, didaktika, STEM i ostale stvari postale jako jako popularne. Postoje i druge tvrtke, male tvrtke s tržišnim potencijalom, i moglo bi se stvoriti tržište ako nastavimo gurati priču, ali mislim da će STEM i ta edukacija biti samo popularniji u budućnosti. Mislim da Hrvatska i naše školstvo neće moći držati korak s tehnologijama pa će trebati sve više edukacijskih alata poput MAKERbuina ili nečeg sličnog, koji će održavati zanimanje mladima i ne samo mladima. Hoće li to ikad biti Lego? Vidjet ćemo.

Što si radio kad ti je došla ideja za MAKERbuino? Kako je izgledao taj proces?

To se počelo spontano razvijati kad sam se počeo baviti elektronikom, programiranjem, mikroračunalima i drugim stvarima i jako se zabavljao time. Zatim sam malo razmišljao što bih mogao napraviti pa sam napravio nekakav sintisajzer, pa drugom prigodom ručni sat, i tako redom. I onda sam napravio igraću konzolu. Bilo je to fora, meni za dušu, nisam planirao da će to biti nešto veliko. Pokazao sam je jednom čovjeku koji me je učio mikroračunalima u jednom kampu i njemu je to bilo jako interesantno. Dogodio se članak u jednom časopisu koji je izazvao veliki interes i pozitivne kritike, zatim sam krenuo na sajmove. Zapravo sam se samo zabavljao s time do negdje 2016. godine kad sam predstavio konzolu na sajmu inovacije u Rimu. Po povratku u Hrvatsku o tome su pisali razni portali, dobili smo investitora i onda je to poprimilo neki ozbiljniji ton.

Nisam protivnik fakulteta i formalnog obrazovanja, jednostavno sam ovo što imam vidio kao prigodu koju sam odlučio zgrabiti, jer si nikad ne bi mogao oprostiti da nisam ušao u ovaj pothvat

U koju si srednju školu išao i imaš li planove za studij?

Završio sam matematički smjer Gimnazije Karlovac, nisam ništa upisivao nakon toga i otišao sam izravno u biznis jer sam brzo potom osnovao kickstarter. Što se tiče studiranja, mislim da neću nešto upisivati, što je dosta škakljiva tema jer dobivam dosta negativnih komentara zbog toga.

Nisam nikakav protivnik fakulteta i formalnog obrazovanja, jednostavno sam ovo što imam vidio kao jako dobru prigodu koju sam odlučio zgrabiti, jer si nikad ne bi mogao oprostiti da nisam otišao u ovaj pothvat. Ne možeš raditi dvije stvari istodobno i kvalitetno, pogotovo kad imaš malu tvrtku. Velika nam je stiska s vremenom. Ne vidim kako uskladiti to dvoje jer oboje zahtijeva potpunu predanost. Mislim da raditi to dvoje istodobno ne bi završilo dobro. Imao bih osjećaj da nikad nisam zadovoljan onime što radim jer ne dajem maksimum, a to je nešto što ja radije ne bih. Najgore mi je kad starci tjeraju djecu da nešto rade – ja sam najviše zahvalan u svom životu ljudima koji me nisu tjerali.

Što misliš da je najvažnije za poslovni uspjeh?

Mislim da je najvažnije da imaš mnogo živaca i – da se ne bojiš neuspjeha. Mislim da je najslabija točka obrazovanja i tog mentalnog sklopa iz srednje ta – volim citirati Ivana Mrvoša koji je izumio pametne klupe: “Ljudima u Hrvatskoj najviše fale ‘muda'”. I što misli pod time – nemaju hrabrosti i previše se boje neuspjeha.

Koji su ti planovi za budućnost?

Htjeli bismo napraviti liniju proizvoda jer stvarno vidim budućnost u tome. Ti proizvodi bi imali različite razine kompleksnosti da pokrijemo što širu publiku. MAKERbuino je malo kompleksniji set, na kojem piše da je za dob od 11 na dalje i obično je popularniji u završnim razredima osnovne škole, među srednjoškolcima i odraslim hobistima. Sad, mi bismo pokušali doći do nešto mlađe publike, i to bi zapravo bio više Lego u odnosu prema MAKERbuinu.

Za kraj, koja ti je najdraža konzola osim MAKERbuina i koja ti je najdraža Gamer buino igra?

Najdraža konzola – ja sam Playstation 2 generacija. To mi je prva grafika i sve i to mi je najjača stvar – još ga imam na tavanu. Najdraža Gamerbuino igra mi je “Space Invaders”, volim te stare, retrozvukove pucnjave.