RECENZIJA: SUĐENJE ČIKAŠKOJ SEDMORICI Politička drama vrhunskog scenarija

Na odmjeren način postavljaju se i danas veoma aktualna pitanja vezana uz slobodu govora, policijsku brutalnost i rasizam
12/12/2020 u 13:49 h
"Suđenje Čikaškoj sedmorici" novi je film scenarista i redatelja Aarona Sorkina, autora scenarija brojnih filmskih usješnica poput filmova "Društvena mreža", "Malo dobrih ljudi" i "Igra pobjednika". Zbog smanjenih kapaciteta kina diljem Sjedinjenih Američkih Država i Europe film je premijerno prikazan putem Netflixa. Već u prvom vikendu prikazivanja ostvario je mjesto drugog najgledanijeg filma. Riječ je o političkoj i sudskoj drami smještenoj tijekom burnih događaja 1968. godine. Film tematizira jedno od medijski najeksponiranijih suđenja u povijesti SAD-a. Ono se u kontekstu tadašnjih političkih i društvenih zbivanja pretvorilo u pozornicu na kojoj su se postavljala i danas aktualna pitanja slobode govora, tolerancije i rasizma.

Sjajna glumačka postava i razvijen scenarij

Političke i odvjetničke teme nisu strane Aaronu Sorkinu. Napisao je scenarije za neke od najuspješnijih filmova koji su se bavili političkim intrigama. Veliki je poznavatelj moderne američke povijesti i stoga ne čudi da se odlučio pozabaviti kontroverznim suđenjem sedmorici aktivista optuženih za poticanje sukoba s policijom i nereda tijekom demokratske predizborne konvencije u Chicagu 1968. godine. Sedmoricu aktivista i studentskih vođa utjelovljuje sjajna postava u kojoj se nalaze oskarovci poput Eddia Redmaynea, glumačkog veterana Johna Carrola Linyncha i odličnog Sache Baron Choena koji briljira u ulozi Abbiea Hoffmana, ekscentričnog, ali veoma oštroumnog i snalažljivog vođe jedne od frakcija pokreta za građanska prava. Choen je ponovno dokazao da može iznijeti i zahtjevnije dramske uloge, a njegov odabir za ulogu Abbiea Hoffmana pun je pogodak vjerojatno i zbog njegovih vlastitih aktivističkih iskustava. Joseph Gordon-Levitt također je vrlo dobar u ulozi državnog tužitelja, a Michael Keaton dolazi u kratkoj, ali snažnoj ulozi umirovljenog ministra i iskusnog političara Ramseya Clarka. https://www.youtube.com/watch?v=FVb6EdKDBfU Definitivno najjače oružje ovog filma uz odličnu glumačku ekipu je scenarij. Britki i inteligentni dijalozi koji se brzo izmjenjuju ključni su za ritam filma. Da su priča i likovi vješto napisani potvrđuje i činjenica da neki likovi zapravo nemaju mnogo filmskih minuta no ostavljaju dojam uvjerljivosti i dobro se uklapaju u cjelinu. Međutim, ovo je tek drugi Sorkinov film u kojemu se okušao kao redatelj i to je vidljivo u pojedinim aspektima filma. Kaos na ulicama u ljeto 1968. godine prikazan je veoma čisto, scene sukoba prosvjednika s policijom i nacionalnom gradom djeluju pomalo neuvjerljivo. Sorkin se poslužio i kolažem dokumentarnih snimki kulminacije prosvjeda i sukoba na ulicama Chicaga, ali ni to nije pomoglo stvoriti atmosferu i napetost koja bi gledatelju predstavila stvarnu težinu situacije. Definitivno najbolje scene kojima Sorkin vlada i scenaristički i redateljski, postavljene su tijekom suđenja.

Povijesni kontekst kao važan dio priče

Točno je reći da se film bavi jednim specifičnim događajem u povijesti, ali potrebno je imati na umu da su okolnosti koje su dovele do suđenja Čikaškoj sedmorici veoma složene i cijeli niz društvenih i političkih promjena doživio je svoj vrhunac tijekom tog suđenja. Vijetnamski rat postajao je sve nepopularniji, u samo nekoliko mjeseci u atentatima su ubijeni doktor Martin Luther King, jedan od glavnih vođa borbe za prava Afroamerikanaca i Robert F. Kennedy, predsjednički kandidat demokratske stranke koji se jedini zalagao za okončavanje krvave i bezuspješne američke kampanje u jugoistočnoj Aziji. Preispitivanje autoriteta i institucija začinjeni rock glazbom nametnuli su se kao nova paradigma koja je zatresla temelje tradicionalnih vrijednosti. Kulturna revolucija bila je u punom jeku. Zahtijevalo se povećanja građanskih prava, besplatno obrazovanje, seksualna prava i ukidanje sistemskog rasizma čvrsto ukorijenjenog u strukture američkog društva. "Suđenje Čikaškoj sedmorici" odrađuje dobar posao u kontekstualizaciji prikazanih događaja, ali širina koju je potrebno obuhvatiti da bi se dalo značenje nekim postupcima likova i njihovim izjavama ipak je velik zalogaj. U prvih 20 minuta filma pred gledatelja se iznosi mnogo informacija i uvodi velik broj stvarnih, povijesnih osoba od kojih su tek rijetke poznate mlađoj publici. Pomalo je izazov posložiti sve uzročno-posljedične veze na koje se likovi referiraju bez poznavanja događaja koji su prethodili suđenju i koje film ne prikazuje.

Postavljanje važnih i aktualnih pitanja

Jedna od čestih zamjerki filmu su i povijesne netočnosti. Međutim, scenarist i redatelj Sorkin izjavio je da nije imao namjeru snimiti dokumentarac već dramatizaciju povijesnog događaja. Uostalom niti jedno odstupanje u odnosu na stvarnost koje uvodi Sorkin ne mijenja ili relativizira ono što se doista dogodilo. Da, sudac koji je predsjedao suđenjem doista je naredio stavljanje u lance i ušutkivanje Bobbya Seala, Afroamerikanca, pripadnika Crnih pantera i jednog od optuženih. Policijska brutalnost prema prosvjednicama okupljenima u parku pred očima cijelog svijeta bila je nevjerojatna. Sve izmjene u odnosu na stvarne događaje kojim Sorkin pribjegava imaju svoje opravdanje u strukturiranju, da bi ionako kompleksna priča bila malo sažetija i jasnija. "Suđenje Čikaškoj sedmorici" u distribuciju je krenulo netom prije početka nikada napetijih izbora u SAD-u. Velike podjele u američkom društvu između lijevog i desnog političkog spektra te val nemira koji je uslijedio nakon što je u demonstraciji primjenom političke brutalnosti na rasističkoj osnovi ubijen Afroamerikanac Georga Floyd, veoma podsjećaju na događaje i atmosferu iz filma. Aaron Sorkin pritom ne krije svoje političke stavove. Od početka je posve jasno da je priča ispričana iz perspektive optuženih. Redatelj i scenarist međutim, ne demonizira suprotstavljenu stranu. Na odmjeren način postavljaju se i danas veoma aktualna pitanja vezana uz slobodu govora, policijsku brutalnost i rasizam. "Suđenje Čikaškoj sedmorici" zbog sjajnih glumačkih izvedbi vjerojatno će postati jedan od primamljivijih filmova akademiji kada dođe do nominacija za Oscara, ali vjerojatno i kao jedna od najboljih političkih drama koje smo imali prilike vidjeti posljednjih godina.
23. travanj 2024 09:25