Foto: Unsplash

U glumi se podrazumijevaju ljubavne, erotske scene i scene koje odišu seksualnošću, zna se da će biti golotinje i razgolićavanja. Međutim, u Hrvatskoj ne postoje usustavljene metode i tehnike kojima se, kada je o takvim delikatnim scenama riječ, pristupa mladom glumcu dok studira, objašnjava 39-godišnja zagrebačka glumica koja je glumu završila na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. Nema niti koordinatora za intimnost koji bi upozorili studente što je ispravno i dopušteno, a što ne.

‘Nitko nije prijavljivao, pa nisam ni ja’

Glumački sektor pokazao se ranjivim kada je riječ o seksualnom nasilju i uznemiravanju. Nakon ispovijesti srpske glumice Milene Radulović stvorio se pokret #Nisamtražila, a glumice i glumci diljem regije progovorili su o svojim iskustvima, i to većinom anonimno, dok su rijetke poput Ankice Dobrić i Ines Bojanić, progovorile imenom i prezimenom. Naša sugovornica, koju ćemo za potrebe teksta zvati Lana, htjela je ostati anonimna.

Priča Milene Radulović pokrenula je lavinu i među studentima glume. Dok u Osijeku nije bilo prijava, na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti tri su profesora suspendirana. Lana ističe da bi mladi glumci na studiju trebali biti pripremljeni za tržište rada koje ih očekuje, a ono uključuje i intimne scene. U Hrvatskoj nije tako.

“Trebamo u nekom smislu biti i tjelesno i seksualno i fizički pripremljeni i ‘oslobođeni’, da nemamo neke zapreke”, objašnjava glumica.

‘Događa se da će ti vrata u karijeri biti zatvorena, da nećeš dobiti prigodu da pokažeš sve što možeš i znaš, a to je velik problem’, ističe glumica

To potvrđuje i Hana Hegedušić koja je glumu završila na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Ni na njezinoj akademiji ne postoji predmet koji uči granicama, ali bi ga vrijedilo imati, smatra. I sama se susrela sa seksualnim uznemiravanjem nekoliko puta, ali nije prijavila jer, kako kaže, “to se tada nije prijavljivalo, pa tako nisam ni ja”. Kako budući glumci za školovanja ne uče granice, tako se, potvrđuje Hegedušić, u tome ne razlikuju amaterski glumci od onih profesionalnih.

“I amateri i akademski glumci dijele jednaku sudbinu postavljanja granica”, tvrdi glumica.

Ističe da se seksualno uznemiravanje događa u svim profesijama, ali javne ličnosti poput glumaca imaju medijski prostor u kojem progovaraju, pa se onda za njih više zna. U glumi, kaže kazališna i televizijska glumica, najvažniji je redatelj koji se brine, pazi i stvara povjerenje koje je potrebno za snimanje intimnih scena. S druge strane, na akademijama, ističe Lana, sve ovisi o profesoru, kako on to zamišlja i osjeća.

Dekan naglašava da se snimanje seksualnih scena odvija na zatvorenom setu, odnosno s ekipom koja broji samo najnužnije članove

Tako je njoj, tijekom studiranja, profesor predložio da odigra zavođenje tako da okrene leđa publici i pokaže svom partneru grudi. Nakon što mu je objasnila da joj nije ugodno i da postoje mnogi drugi načini kojima se može pokazati da zavodi partnera, profesor je zahladio odnose s njom. Rad joj je ocijenio dobrim, ali nije nastavio raditi s njom i razvijati njezin rad iako je njezino pravo odbiti nešto zbog čega se nije osjećala ugodno.

Dekan Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu Davor Švaić potvrđuje da se pri snimanju intimnih scena uvijek traži suglasnost glumaca za izvedbu, uz pomno planiranje mentora i ostalih članova ekipe.

(Ne)uobičajeni zadaci

Švaić potvrđuje i da u domaćoj profesionalnoj praksi još nije normirana funkcija intimacy koordinatora zaduženih za dostojanstvo i zdravlje osoba uključenih u snimanje ili izvedbu intimnih scena na filmu i u kazalištu. Tako se na ADU obrazovanje za ove i slične okolnosti provodi u dijelu nastave na kojem se razrađuju različiti neuobičajeni produkcijski zadaci kao što je rad s djecom, životinjama ili kaskaderske scene. Dekan ističe da se seksualne scene snimaju na zatvorenom setu, odnosno s ekipom samo najnužnijih članova.

Lana upozorava da se u glumi studenta ponekad mora gurnuti izvan zone udobnosti da bi se “oslobodili” i opustili, što je nekad iznimno teško procijeniti. Tako bi neki slučaj netko mogao protumačiti kao prelazak granice od edukacije o intimnim scenama do seksualnog uznemiravanja, a to ne mora nužno biti tako.

‘Profesor je predložio da odglumim zavođenje tako da pokažem svom partneru grudi. Nakon što sam mu objasnila mi je neugodno,
zahladio je odnose sa mnom’

“Svaki student glume želi prijeći svoje granice, izići iz zone udobnosti, želi stasati i napredovati, želi da mu ne bude problem skinuti se na pozornici i ljubiti se sa strancem”, napominje glumica. Ističe da je edukacija mladih o seksualnom uznemiravanja ili nasilju i uopće pristupu ljubavnim i seksualnim scenama tijekom školovanja važna i upravo bi im to moglo pomoći da znaju prepoznati granice.

“O tome se jako malo govori i osoba možda intuitivno osjeća ‘nisam za ovo spremna’, ali ne može razgraničiti je li nespremna za to ili to što se događa nije u redu. Jako je tanka ta granica ‘je li problem u meni ili u sustavu‘”, ističe Lana.

Fućkaš ocjenu, što s honorarom

Studenti glume ovise o profesorima koji će ih poslije preporučiti redateljima, a neki od njih su i sami redatelji. Tako Lana objašnjava da se kao student često glumac suočava s mislima “ako ja to sada odbijem, to će utjecati na moju ocjenu, ne samo na ocjenu, fućkaš ocjenu, to će utjecati na moje prilike kasnije“.

Nakon studija, u profesionalnim angažmanima, zbog straha od posljedica, mogućnosti izostanka dobrih preporuka i gubitka budućih poslova glumac bi mogao dati suglasnost za snimanje “škakljivih” scena unatoč tomu što se ne osjeća ugodno. Velika je odgovornost na visokopozicioniranim ljudima u struci redateljima, producentima i slično, da njeguju profesionalni odnos i postupaju moralno, a nije rijetkost da upravo oni postaju predatori koji, upozorava naša anonimna sugovornica, “vide i prepoznaju žrtve”.

“To je pitanje moći. Događa se da će ti vrata u karijeri biti zatvorena, da nećeš dobiti prigodu da pokažeš sve što možeš i znaš, a to je veliki problem”, ističe Lana kojoj nitko nije dao nemoralnu ponudu zbog honorara i smatra da niti neće jer prepoznaju energiju i znaju kako s kim mogu.

U prijavljenim slučajevima uznemiravanja pravila su bila jasna

Švaić ističe da se, u dijelu redovnih edukacija za nastavnike i studente kojima je svrha i cilj prevencija svih oblika diskriminacije i uznemiravanja, dio radionica namjerava posvetiti osvještavanju i poduzimanju svih radnji nužnih i za tu vrstu zaštite osoba te njihova zdravlja i dostojanstva.

“To će, tamo gdje već nije, postati dijelom nastavnih cjelina redovnih studijskih programa”, kaže dekan.

Napominje da se većina prijava za seksualno uznemiravanje koje je ADU prikupio i do sada proceduralno proveo, ne tiče situacija kojima bi uzrok mogao biti izostanak jasnijih pravila i normi za snimanje ili izvođenje scena s intimnim elementima.

Projekt “Od nečujnog ‘ne’ do lavine – seksizam na Sveučilištu u Zagrebu” objavljuje se u suradnji s Agencijom za elektroničke medije, za poticanje kvalitetnog novinarstva