Foto: Unsplash

Istraživači sa Sveučilišta Yale osmislili su igricu za pametne telefone u svrhu istraživanja sreće. Uz njihov The Happiness Project svatko može sudjelovati u daljnjem proučavanju, a aplikacija je dostupna za Android i iPhone uređaje.

Ograničenja postoje

Tim pod vodstvom profesora psihologije Robba Rutledgea dizajnirao je aplikaciju u kojoj korisnik kroz igru može testirati svoje sposobnosti odlučivanja. Rutledge je rekao da su time suhoparne laboratorijske pokuse, gdje su u potpunoj kontroli, pretvorili u “nešto mrvicu zabavnije”. Diplomirani psiholog Vatroslav Jelovica poručio je da mu je drago što se proučava sreća.

“Svi se uvijek kunemo da nam je sreća bitna. Stotine godina razvoja umjetnosti i filozofije su posvećene tome kako pronaći sreću u životu, a još uvijek nemamo odgovor na pitanje što ju zapravo čini”, poručio je Jelovica.

Foto: Screenshot

Rutledge je istaknuo da se sreća inače ne istražuje matematičkim jednadžbama te da aplikacijom proučavaju kako se osoba osjeća iz minute u minutu. Objasnio je da u prikupljenim podacima traže obrasce u ponašanju osoba dok obavljaju različite aktivnosti. Jelovica je kao problem takvog koncepta uočio upitnu mogućnost izvođenja uzročno-posljedičnih zaključaka.

“Ako se od mene traži da procijenim koliko sam sretan u nekom trenutku i onda igram igru na mobitelu, postavlja se pitanje što je utjecalo na što? Jesam li ja donosio određene odluke u igri zato što sam sretan ili sam sretan zato što sam donosio određene odluke u igri?”, ukazao je.

Raznovrsne igre

Istraživači su se pobrinuli da u igru uvrste izazove koji će zainteresirati što više ljudi pa su sve razine igre dizajnirali sami. Cilj im je da igri pristupi što više ljudi. Aplikacija je formirana tako da korisnik na samom početku unosi osobne podatke kao što su dob, spol, stručna sprema i država u kojoj žive. Takvi podaci i dalje osiguravaju anonimnost korisnika, no pomažu timu u analizi. Nakon odabira avatara koji prenosi ciljeve pojedinih zadataka, korisnik može započeti s igrom. Jedan od izazova promatra spremnost pojedinca na rizične odluke radi veće nagrade koja se u igri ostvaruje u obliku kristalića. Jelovica je uočio da i ovdje postoje ograničenja te da ispitivači u ovim okolnostima nemaju praktički nikakvu kontrolu.

Foto: Screenshot

“Neki od tih problema se mogu donekle ublažiti statističkim postupcima, ali nikad svi i nikad u potpunosti”, dodao je Jelovica.

Aplikacija otključava nove vrste igara kad korisnik prijeđe dvije dostupne igre i dva kratka, anonimna upitnika u kojima procjenjuje vlastito mentalno zdravlje. Rutledge je objasnio da su se na više igara odlučili jer su htjeli osigurati opcije ljudima koji žele pridonijeti istraživanju.

“Ljudi mogu igrati bilo gdje i svega par minuta što će nam u konačnici pomoći bolje razumjeti sreću”, kazao je Rutledge.

Studenti pozdravljaju ideju

Upravo je pristupačnost ono što studenti vide kao glavnu prednost projekta. Studentica psihologije, Hanan Hasanbegović, voljela bi instalirati aplikaciju.

“Većina ljudi mobitel koristi više sati dnevno pa igri mogu pristupiti brže i više instinktivno, a ispitanici će odgovoriti iskrenije nego da odgovaraju usmeno ili na papiru”, primijetila je Hanan.

Slično mišljenje ima i student novinarstva, Lovro Hofman, koji smatra ovaj pristup inovativnim jer igranjem igrice ljudi neće ni imati dojam da sudjeluju u ispitivanju. Njegov kolega Marko Šupica u aplikaciji vidi priliku za mnoge da se “suoče sa svojom psihom”.

Foto: Screenshot

“To bi ih moglo motivirati da pokušaju dokučiti razlog svoje nesreće”, poručio je Marko.

Studenti su uočili i neke manjkavosti u ovakvoj izvedbi pokusa. Studentica međunarodnog poslovanja, Lana Naletilić napomenula je da bi nekima aplikacija mogla biti od pomoći dok bi drugi nepotrebno bili pod stresom jer bi se “fokusirali na bilježenje emocija umjesto da uživaju u igri”. Marko je spomenuo i da ispitivači ne mogu očekivati da će svi ispitanici biti iskreni.

“Iako neće osjetiti pritisak klasičnih društvenih testiranja, ljudi su često neiskreni”, kazao je Marko.

Foto: Screenshot