RECENZIJA: JUDA I CRNI MESIJA Revolucija kao jedina solucija glavni je motiv filma bez glavnog glumca

Oba glumca nominirana su za Oscara u kategoriji najbolji sporedni glumac
17/04/2021 u 13:15 h
U zamjenu za ukinuće dugogodišnje kazne zatvora, sitni lopov Bill O‘Neal (Lakeith Stanfield) postaje doušnik FBI-a sa zadatkom infiltriranja u lokalnu podružnicu Crnih pantera, afroameričkog revolucionarnog pokreta. Taj pokret bori se protiv rasizma i policijske brutalnosti, a O‘Neal mora steći povjerenje vođe pokreta, Freda Hamptona (Daniel Kaluuya). Temeljen na istinitim događajima smještenim u kasne 60-e godine prošlog stoljeća, "Juda i crni mesija" biografska je drama koja opisuje razdoblje rasnih nemira iz perspektive pokreta Crnih pantera. Doba je to poslije ubojstava velikih afroameričkih vođa Martina Luthera Kinga mlađeg i Malcolma X-a, kada raste težnja afroameričke zajednice za revolucijom.

Mesija afroameričke zajednice

U teškim prilikama iz afroameričkog naroda uzdiže se "mesija" - mladi revolucionar Fred Hampton. Hampton je vrsni govornik koji svojim vatrenim govorima probuđuje revolucionarni duh u svojim pristašama. On i njegovi sljedbenici odlučni su u namjeri da jednom za svagda osiguraju slobodu svojih ljudi. Kao što govori pjesma na početku filma, mir u takvom stanju nije moguć te se Hamptonu i njegovim pristašama nasilna revolucija ističe kao jedino rješenje. Hamptona tumači mladi glumac Daniel Kaluuya, koji je za svoju ulogu u hororu "Bježi" dobio nominaciju za najboljeg glavnog glumca na Oscarima 2018. godine, a majstorski je odigraoi ulogu antagonista u drami "Udovice". On se i ovaj put potvrđuje kao sjajan glumac, pravi kradljivac gotovo svake scene u kojoj se pojavi. Uspijeva se nametnuti kao glavni lik tako što pridaje veliku pozornost razvijanju i tumačenju svog lika. Primijetili su to i glasači američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti, koji su ga nominirali za najbolju sporednu mušku ulogu na ovogodišnjim Oscarima. Nasuprot Crnom Mesiji stoji Juda, Bill O‘Neal, kojeg tumači Lakeith Stanfield. S Kaluuyom je glumio u filmu "Bježi" i jedan je od glumaca hvaljene serije "Atlanta". Njegov lik suočen je s teškim izborom, čiju emociju Stanfield uspješno iznosi.

Društveno angažirano i aktualno djelo

Ono što je jedna od rijetkih zamjerki inače odličnog filma jest to što je trebalo više pažnje posvetiti liku O‘Neala, njegovim unutrašnjim previranjima i razmišljanjima. I jedan i drugi lik dovoljno su jaki, ali Stanfield je kao i Kaluuya također nominiran za Oscara za najbolju mušku sporednu ulogu. Redatelj Shaka King dobro je izabrao trenutak u kojem će objaviti svoje djelo. Društvena klima u Sjedinjenim Američkim Državama, koja je kulminirala ubojstvom Afroamerikanca Georgea Floyda, antirasistički prosvjedi pokreta Black Lives Matter, rasne napetosti koje razdiru američko društvo i suđenje Floydovom ubojici Dereku Chauvinu, zasigurno su događaji koji su učinili ovaj film aktualnim, unatoč tome što obrađuje događaje od prije 50 godina. Društveno angažiran i aktualan film sa zanimljivo napisanim scenarijem temeljenim na stvarnim događajima donio je filmu nominacije za Oscara za najbolji film te za najbolji originalni scenarij. Također, Akademija se odlučila nominirati i kinematografiju Seana Bobitta. Vrlo dobar soundtrack filma ispunjen je glazbom afroameričkog podrijetla - soulom, funkom, jazzom, bebopom i sličnom glazbom koja je dobro tematski odabrana. Vrijedi spomenuti i odličnu pjesmu koja krasi epilog filma, "Fight for You", koju pjeva mlada R&B pjevačica H.E.R., a koja je zasluženo nominirana za Oscara za najbolju filmsku pjesmu. Izdan je i album inspiriran filmom na kojem gostuju reperi Jay-Z, Nipsey Hussle, Nas i A$AP Rocky te mlade nade R&B scene Masego i Kiana Ledé.
26. travanj 2024 17:22