RECENZIJA ‘Discovery‘ i ‘The Orville‘: zarazna društvena relevantnost koja nam se možda neće svidjeti

Uz ‘ozbiljan‘ ‘Star Trek: Discovery‘ pojavio se i satirični ‘The Orville‘, bez dlake na jeziku i političke korektnosti
22/10/2017 u 09:18 h

Hrabro otići kamo još nitko nije otišao – riječi su kojima je završavala uvodna špica jedne od najpopularnijih znanstvenofantastičnih franšiza – "Zvjezdanih staza". Nakon višegodišnjeg odmora od serijala (unatoč filmovima koji su ipak neka druga kategorija) moglo bi se reći da se saga vratila na ekrane i hrabro otišla još dalje od prijašnjih verzija. Hrabro, ali koliko uspješno?

"Star Trek: Discovery" novi je serijal koji je sad već nakon nekoliko epizoda uspio podijeliti publiku, pogotovo najzagriženije fanove, trekije. Fino upakirana i vizualno bogata priča sa ženskim likom u središtu pozornosti događa se deset godina prije originala, onog sa svima poznatim kapetanom Kirkom i šiljatouhim Spockom. Ne ulazeći dublje u radnju, jer okosnicu čini sukob s najdugovječnijim antagonistima – Klingoncima, valja pogledati što serijal donosi na nekoj široj razini, razini vremena u kojem živimo.

Naime, "Zvjezdane staze" treba promatrati kao širi društveni fenomen, nešto što nam je još u doba crno-bijelih televizora počelo diktirati, čak predviđalo budućnost. Mnogi i ne znaju da smo u toj seriji mogli vidjeti prva vrata koja se sama otvaraju, prve verzije mobilnih telefona i tableta, serijalom su se nadahnuli i tvorci inzulinske injekcije, a na društvenoj razini upravo je u "Zvjezdanim stazama" viđen prvi televizijski međurasni poljubac. Da, uvijek su bili ispred svog vremena i upozoravali na neke pojave i prije nego smo ih počeli osvještavati. I to je samo vrh sante.

Zanimljivo je. Zadržava pozornost Likovi odgovaraju novijoj publici. Zato treba ostati svjestan fenomena i društvene važnosti serijala

Teško je onda serijal gledati izvan takva konteksta, koji su uvijek obilježavali društveni i tehnološki napredak te pacifizam. Nakon prvih odgledanih epizoda "Discoveryja", ako imamo na umu da su kreatori uvijek bili promišljeni i relevantni, možda nam se i neće svidjeti poruka, iako je na prvu serija prilično zavodljiva. Već nakon pilota imamo obrate koji su bili nesvakidašnji u starim inačicama, neke su scene dosta brutalne i više nalik filmu strave, a upoznavanje kapetana broda, dijelom sociopata, kojem su oružje i rat prioritet zaista daju serijalu novu dimenziju, onu koja itekako odstupa od svega što smo do sada imali prigodu kroz desetljeća gledati.

Ali zanimljivo je. Veže gledatelja. Likovi odgovaraju novijoj publici. Zato treba ostati svjestan fenomena i društvene važnosti serijala pa se na kraju i zapitati – kamo sve to vodi? Jer poruka koja se nazire ne pruža sliku bolje budućnosti, što je svojevrstan zaštitni znak serijala. Vjerojatno će trebati pričekati kraj sezone i nadati se da kreatori imaju još kojeg asa u rukavu koji bi mogao izbrisati eventualnu gorčinu u ustima. Pacifizam i moralne vrijednosti nisu nužno u današnje vrijeme nestali kao niti vodilje – pokazuje to uvijek svjež "Doctor Who" koji desetljećima, pa ni danas nije "zastranio".

E sad, da franšiza ne bi bila usamljena, na njenim temeljima istodobno uz "Discovery" pojavio se i pravi dragulj – znanstvenofantastična satira "The Orville", poznatog Setha MacFarlana, koji se čini da bi uz svoju društvenu relevantnost i kritičnost mogao i pregaziti "ozbiljnu" inačicu "Zvjezdanih staza".

Dovoljno je spomenuti samo neke od tema koje serija u svojih nekoliko epizoda pokriva: borbu za promjenu spola izvanzemaljske djevojčice u rasi koju čine isključivo muškarci, zarobljavanje i stavljanje ljudskih protagonista u izvanzemaljski zoološki vrt, šovinističke ispade amorfne mase, napola pijanog pilota i stalna koškanja između kapetana i prve časnice koja mu je ujedno i bivša žena, koja ga je prevarila s plavim izvanzemaljcem i uništila mu samopouzdanje. Svega pomalo – "Star Trek" na tripu.

Ali aktualno i bolno gledljivo. Dvije serije koje će se paralelno natjecati za svoje mjesto u antologiji svemirskih saga, i obje donose nešto što nismo imali prigodu vidjeti na ekranima. Obje relevantne i aktualne. Pitanje je samo, koliko nam se ta relevantnost sviđa?

29. travanj 2024 02:53