StoryEditor

BABY REINDEER Netflixova hit serija upozorava na medijsku glorifikacije uhođenja i okrivljavanje žrtve

Autor:
Ivana Špilj
17/06/2024 u 04:00 h
<p>Baby Reindeer</p>
Baby ReindeerSCREENSHOT/YOUTUBE

Više od 40 tisuća mailova, 350 sati govorne pošte, 744 Twitter objave, 46 Facebook poruka i 106 stranica pisama zaprimio je Richard Gadd od žene koju je slučajno upoznao radeći u baru jedne večeri, ne sluteći da će sljedeće četiri i pol godine biti žrtva njezina uhođenja i zlostavljanja.

Komičar iz Škotske

Richard Gadd, 35-godišnji škotski glumac i komičar, u novoj Netflixovoj seriji "Baby Reindeer" suočio se sa svojim najvećim traumama, onim koje mu je prouzrokovala žena koju je imenovao Martha te onim koje mu je nanio producent čije ime nije poznato javnosti. Gadd je u seriji preuzeo ulogu samoga sebe, a dao si je ime Donny Dunn. Donnyjeva prva interakcija s Marthom dogodila se 2015. godine i bila je veoma nevina.

Donny je prepoznao Marthinu ranjivost i u znak ljubaznosti počastio ju je čajem u baru u kojemu je radio. Martha fantazira o mnogočemu pa kaže da je odvjetnica, iako je otpuštena nakon presude jer je uhodila svog šefa. Sljedećih nekoliko godina Martha će Gadda opsjedati, slati mu čudne darove poput igračke soba, tableta za spavanje, vuneni šešir i bokserice, a neće ostati milosrdna ni prema njegovim roditeljima, koje je također maltretirala i trans ženi s kojom je u to vrijeme počeo izlaziti.

"Uvijek sam želio istražiti traumu više nego bilo što drugo. Uvijek sam mislio da će se serija spakirati i prodavati kao priča o uhodi, ali kad odmotate dio toga i pogledate unutra, to je serija o traumi. Svi u seriji imaju svoje bitke, svoje unutarnje borbe kroz koje prolaze i stvarno sam želio prikazati komplikacije traume, koja se može činiti tako neurednom i tjerati vas na čudno ponašanje", rekao je Gadd u intervjuu za Godderby. Njegova serija spoj je dvije traume, odnosno autobiografijske predstave koje je sam napisao i koje je predstavio na Edinburškom Fringe Festu.

"Dok sam pisao obje emisije, pretpostavljam da sam osjećao da su suštinski povezane i uvijek sam ih doživljavao kao iste. Znam da se zove ‘Baby Reindeer‘, ali zapravo je spoj oba nastupa uživo, ‘Monkey See Monkey Do‘ i ‘Baby Reindeer‘", priznao je Gadd za The Wrap.

"Monkey See Monkey Do" napisao je 2016. Godine, a fokusirala se na seksualno zlostavljanje koje je proživio od strane uspješnog TV spisatelja, dok je "Baby Reindeer" napisao tri godina poslije, sažimajući mučne trenutke koje je proživljavao dok ga je Martha progonila. Ni sam ne krije koliko su ta traumatična iskustva ostavila traga na njemu.

"Više nisam mogao odvojiti svoj život od onoga kroz što sam prošao. Postajalo je sve teže glumiti neozbiljnog duhovitog lika kad sam prolazio kroz takve stvari. Mislim da ne bih mogao preživjeti da sam te osjećaje potisnuo i nastavio raditi te jednolinijske i površne rutine. Bio je to gotovo izbor preživljavanja. Zato što sam se toliko mučio", rekao je Gadd za Forbes.

Iako je Gadd, kako sam tvrdi, pokušao zaštiti identitet svoje progoniteljice, znatiželja javnosti bila je presnažna, pa je ubrzo žena koja je dobila titulu uhode, bivala uhođena na društvenim mrežama.

"Zaista smo se potrudili da je prerušimo do te mjere da mislim da se ne bi prepoznala. Ono što je posuđeno je emocionalna istina, a ne nečiji profil od činjenice do činjenice", istaknuo je Gadd, iako ta distinkcija nije očigledno bila dovoljna i uspješna. Naglasio je da opsesija javnosti da sazna tko je stvarna Martha potpuno promašilo svrhu serije, koja toliko snažno naglašava problematiku zadiranja u ljudsku privatnost i tuđi život.

‘Stvarna‘ Martha kod Piersa Morgana

U svibnju je Piers Morgan, engleski voditelj i novinar, podijelio na svojim društvenim mrežama fotografiju Fione Harvey, škotske odvjetnice koja tvrdi da je Gaddova uhoda, kako bi najavio intervjuu s njom. Zbog njezina izgleda, narječja i ponašanja, skoro nitko nije posumnjao u njezine tvrdnje da je Martha zapravo Fiona. Ona poriče da je njihov odnos izgledao onako kako je to prikazano u seriji, iako kaže da ju nije ni pogledala.

"Mislim da bi mi pozlilo da pogledam seriju. Smatram ju prilično opscenom i užasavajućom. Primila sam mnogo prijetnji smrću i neke su stvarno zastrašujuće. Općenito mislim da on ima ekstremne mentalne probleme. To je djelo fikcije i sve ove optužbe razbijanja bara, seksualnog napastovanja u kanalu i zatvor, ništa nije istina", rekla je Harvey o seriji i Gaddu u intervjuu s Morganom.

Dodala je kako je zapravo Gadd onaj koji je od početka bio opsjednut s njom, a poriče i da mu je slala više od 40 tisuća mailova, već je, kako kaže, poslala samo nekoliko. Netflix je pak izjavio kako su mailovi korišteni u seriji točno i vjerno preneseni iz stvarnih mailova i poruka koje je Gaddu slala za vrijeme uhođenja.

‘Uvijek sam mislio da će se serija spakirati i prodavati kao priča o uhodi, ali kad odmotate dio toga i pogledate unutra, to je serija o traumi‘, kazao je Gadd

"Ne mogu dovoljno naglasiti koliko je ona žrtva u svemu ovome jer uhođenje i uznemiravanje je oblik mentalne bolesti. Bilo bi pogrešno oslikati ju kao čudovište jer nije dobro, a sustav ju je iznevjerio", poručio je Gadd za The Independent. Nekoliko puta naglašavao je koliko mu je važno da Martha ostane samo Martha, bez definiranja njezina stvarnog identiteta jer, kako tvrdi, radi se o osobi kojoj je potrebna pomoć, a ne javni linč.

Zbog nekoliko kontroverznih izjava u intervjuu koje se jednostavno ne poklapaju, javnost je Harvey nastavila optuživati za sve ono što je ona pokušala opovrgnuti. Morgan je u međuvremenu razgovarao i s Laurom Wray, odvjetnicom i udovicom pokojnog britanskog člana parlamenta Jimmyja Wraya, koja mu je ispričala da je i ona bila Harveyina žrtva. Morgan joj je ukazao da su fraze koje Martha koristi u seriji iste koje Harvey koristi na svom Twitter (X) računu, a Wray je potvrdila da ima dosje pun njezinih pisma, mailova i poruka i da je sve identično.

U intervjuu je Harvey priznala kako je spremna tužiti Gadda i Netflix za štetu koju su joj nanijeli šireći neistinu, a Jessica Welch, stručnjakinja za medijsko pravo, u razgovoru s Independentom, rekla je da bi Harvey trebala dokazati da se iz serije može identificirati, kako bi podnijela tužbu.

"Ako može dokazati da ju je moguće identificirati iz serije, onda bi trebala iznijeti klevetničke optužbe i dokazati kako su joj nanijele ozbiljnu štetu. Teret bi pao na Gadda i Netflix da dokažu da su optužbe u seriji istinite", objasnila je Welch.

Publika krivi žrtvu

Claire Marshall, izvršna direktorica FearFreeja i bivša žrtva uhođenja, u intervjuu s GQ magazinom podijelila je svoje osobno iskustvo s uhođenjem, ali je skrenula pažnju i na veliki problem kada govorimo o prepoznavanju uhođenja.

"Kad je uhođenje nenasilno može biti teško znati kada ga prijaviti. Postoji puno različitih vrsta uhođenja i puno različitih okidača i ponašanja. U mnogim slučajevima problem se može razvijati postupno i može proći neko vrijeme dok ljudi ne shvate da su uhvaćeni u kontinuiranu kampanju zlostavljanja", naglasila je Marshall.

Dodala je kako postoji tendencija da se ova vrsta neželjenog ponašanja umanjuje, kao što je to slučaj u "Baby Reindeeru", gdje su Donnyjevi prijatelji svjesni njegovog uhode, ali su se tome zapravo ismijavali. "Baby Reindeer", ali i druge serije o uhođenju, poput Netflixove serije "You", otvorile su mnoga pitanja o tome kako su uhode i njihove žrtve predstavljene u serijama i medijima.

U filmu "Sumrak" glavni lik Edward provaljuje u školu i ulazi u Bellinu sobu kako bi je gledao kako spava, dok u "St. Elmo‘s Fire," lik Emilija Esteveza prati lik Andie MacDowell po cijelom gradu kako bi upropastio odmor njoj i njezinom dečku. To su čisti primjeri uhođenja koji gledatelje mogu zbuniti s obzirom na to da se u filmovima prikazuju kao iskazi ljubavi i romantike.

Osim toga, žene koje su prikazane kao žrtve uhođenja od strane atraktivnog muškarca, također može biti pogrešna reprezentacija ovog problema. Gaddova uhoda prikazana je kao neprivlačna i mentalno bolesna osoba koju njezina žrtva sažalijeva.

"Mislim da se borim s nekom vrstom problema toksične empatije jer suosjećam previše s ljudima. Sjećam se kada sam bio uhođen, bilo je nemilosrdno i osjećao sam se kao da je ta osoba posvuda, i osjećao sam da moj život zapravo ne funkcionira, ali sam još uvijek imao te nevjerojatne muke sažaljevanja prema njoj", rekao je Gadd tijekom konferencije za medije u Los Angelesu.

‘Kad prolazite kroz nešto poput seksualnog zlostavljanja, veliki dio bespomoćnosti može doći iz tih starih ideja o tome što znači biti muškarac‘, poručio je Gadd

Prema brojnim komentarima publike, Gadd je sam bio kriv jer je bio ljubazan i jer Marthi dovoljno glasno nije rekao da ju ne želi više vidjeti. Nije teško zaključiti da je njihov odnos bio problematičan i to s obje strane, Gaddovo ponašanje uzrokovano traumama nije i ne može biti opravdanje za nečiju potrebu da ga uhodi i zlostavlja. U ovoj su seriji svi jednostavno ljudi s previše mana.

"Jedna od najtežih stvari bilo je priznati da sam činio pogreške u dobu u kojem je moral toliko na čelu društva i kulture i ove industrije. Mislio sam da je poštenije samo priznati da sam pogriješio. I mislim da se svatko tko gleda seriju može poistovjetiti s činjenicom da nisu uvijek rekli pravu stvar u pravom trenutku, da su iznevjerili ljude, da su griješili u ljubavi i u životu", rekao je Gadd za Goldderby.

Podnaslov novinarke Suzzane Moore za The Telegraph koji glasi "Narcisoidnost lika Richarda Gadda je nepodnošljiva i njegova nesposobnost da preuzme odgovornost za svoje postupke prikaz je današnje kulture i vremena", razočaravajuća je tvrdnja, koja nikada ne bi trebala biti dio iste sfere u kojoj se nalaze žrtve uhođenja i seksualnog zlostavljanja, neovisno o tome je li žrtva muškarac ili žena.

"Kad prolazite kroz nešto poput seksualnog zlostavljanja, veliki dio bespomoćnosti može doći iz tih starih ideja o tome što znači biti muškarac. Svakako, kad sam se otresao te ideje i shvatio da je priznavanje i govorenje ‘borim se‘ oblik snage, odbacio sam ideju da je muškost jedini oblik preživljavanja", poručio je Gadd za The Independent.

Vezani članci
25. srpanj 2024 15:22