Od legendarne "Marije Magdalene" pa godina razočaranja i niskih očekivanja sve do "Mame ŠČ!" kao pjesme prekretnice i onda konačno nikad bliže pobjede uz Rim Tim Tagi Dim – sve su ove promjene na hrvatskoj eurovizijskoj sceni vjerno ispratili mediji koji su svojim načinom izvještavanja odražavali raspoloženje hrvatske javnosti prema Eurosongu.
Hrvatska grupa Riva s pjesmom "Rock me" prvi su eurovizijski izvođači iz Hrvatske koji su odnijeli pobjedu 1989., međutim oni su tada predstavljali Jugoslaviju. Sve od te pobjede prije točno 35 godina, Hrvatska koja se od 1993. natječe kao neovisna zemlja, još nije osvojila prvo mjesto. Devedesetih je tako ostvarivala solidne rezultate, tek su se poneki izvođači uspjeli istaknuti i zauzeti svoja mjesta u top pet najboljih, poput Maje Blagdan sa "Svetom ljubavi", Danijele Martinović s "Neka mi ne svane" i Doris Dragović s "Marijom Magdalenom".
Ulaskom u 21. stoljeće ponovno su rezultati varirali negdje između 10. i 15. mjesta u finalu sve do kobne 2007. kada Hrvatska prvi put nije uopće uspjela ući u finale i od tada kreće niz neuspješnih godina. U razdoblju od 2018. do 2022. Hrvatska se niti jednom nije uspjela kvalificirati u finale, a i ostvareni rezultati u polufinalima su bili slabi.
Mama ŠČ! kao prekretnica
I kada se već gubila svaka nada i kada je postalo jasno da se nešto mora drastično promijeniti, stigla je 2023. i prekretnica – Let 3 s pjesmom Mama ŠČ koja je svojom neobičnošću, različitošću i kontroverzom potaknula val pozitivnih i negativnih reakcija te time zainteresirala kako hrvatske medije, tako i hrvatsku javnost za sve aktivnije praćenje Eurosonga, analiziranje značenja pjesme, komentiranje i predviđanje rezultata. Vjerovalo se da će Hrvatska konačno postići bolji plasman. Tako je i bilo, Hrvatska je nakon godina nekvalificiranja u finale izborila 13. mjesto, a što je važnije publika je ta koja ju je prepoznala kao izrazito zanimljivu pjesmu s porukom i duhovitim elementima.
"Mama ŠČ!" zadržala je interes Hrvatske za Eurovizijom 2024. kada se Dora očekivala s nestrpljenjem. Hrvatska je javnost tada, već dva mjeseca prije Dore prepoznala još nepoznatog i mladog glazbenika Baby Lasagnu te njegovu pjesmu Rim Tim Tagi Dim – pjesmu koja je televote pobjednik Eurovizije 2024.
Kako su mediji u Hrvatskoj pristupali izvještavanju o Euroviziji prije 2023. godine, a kako sada i zašto je došlo do tolike promjene komentirali su nam iz redakcije Eurosong.hr, specijaliziranog portala za Eurosong koji ove godine bilježi rekordne brojke zbog, kako tvrde, euforije oko Baby Lasagne pa su se kod njih tražile pouzdane informacije, znajući da su oni relevantan medij za tu tematiku.
"Možemo tvrditi kako je interes hrvatskih medija za Eurosongom bio povećan tijekom 2023. i 2024. godine, a na to su snažni utjecaj imali predstavnici Let 3 i Baby Lasagna od kojih se u konkurentskom smislu mnogo očekivalo. Hrvatski mediji poprilično su pozitivno oslikavali naše predstavnike i na nekritički način izvještavali o njima na svakodnevnoj razini. Prije 2023. godine nismo imali takvu situaciju, osim 2021. kao iznimke (Albina Grčić i pjesma Tick-Tock) jer se od tadašnjih predstavnika Hrvatske nije puno očekivalo. Zaključak je da je stav hrvatskih medija pozitivniji prema predstavnicima što su njihove šanse za dobrim plasmanom na Eurosongu veće", kazali su.
Mediji su oni koji oblikuju javno mnijenje i koji stvaraju određeni "hype" što je vidljivo kada se gleda način izvještavanja o hrvatskim eurovizijskim predstavnicima u onom neuspješnom razdoblju od 2018.do 2022. Primjerice, pretraživanjem njihovih imena samo na području Hrvatske može se pronaći od 50 tisuća do 200 tisuća rezultata, a za usporedbu pretraživanje imena Leta 3 spomenuto je skoro dva milijuna puta, dok se za Baby Lasagnu može naći čak preko 10 milijuna rezultata što pokazuje koji su izvođači bili posebno zanimljivi medijima.
Svi plešu na Rim Tim Tagi Dim
Let 3 i Baby Lasagnu su intervjuirali mnogi portali i televizijske kuće te su oni dostupni i na službenim stranicama medija, dok intervjui prethodnih izvođača nisu toliko istaknuti. Hrvatskim predstavnicima 2023. i 2024. godine posvećen je veliki broj priloga te minutaže u informativnom programu što se nikada nije događalo, a nerijetko se i prelazila ona granica "ozbiljnosti" i objektivnosti voditelja i novinara pa su tako i oni pratili aktualne trendove, poput ŠČ! i Rim Tim Tagi Dim plesa, pratile su se i komentirale pozitivne reakcije iz svijeta, kao i kladionice.
Ta je euforija u medijima ocrtavala opće oduševljenje Eurovizijom koje je prevladavalo u javnosti kada je na koncu organiziran i doček Baby Lasagne u Zagrebu nakon što je postigao najbolji rezultat Hrvatske na Eurosongu od neovisnosti. Nakon godina sličnih i već viđenih pjesama, napokon se pojavilo nešto novo, neviđeno i drugačije pa je to istaknuo i glazbeni kritičar Jutarnjeg lista Aleksandar Dragaš 2023. u HRT-ovoj emisiji Otvoreno komentirajući Let 3 i "Mamu ŠČ!".
"Ako ideš na natjecanje za ajvar, onda ne šalješ pekmez od šljiva. Napokon smo shvatili i poslali jako ljuti ajvar. Zato je to već sad zapaženo. Gledatelji Eurosonga nisu navikli da iz Hrvatske može doći pjesma koja je bitno atraktivnija, bolja i zanimljiva", poručio je.
Glazbeni kritičar Večernjeg lista Hrvoje Horvat u istoj je emisiji rekao kako je Let 3 otvorio prostor koji je u Hrvatskoj godinama bio zatvoren, a vapio je za tim da za njega čuje široka publika. Dragaš je za N1 komentirao i razlog opće euforije u Hrvatskoj nakon izbora Baby Lasagne kao predstavnika na ovogodišnjoj Euroviziji.
"Baby Lasagna je simbol neke nove Hrvatske, a to se osjetilo i u samoj dvorani. Na njegovom nastupu je bila atmosfera kao da je publika došla na njegov koncert. Kao da su došli na koncert svojeg omiljenog izvođača", ustvrdio je Dragaš.
Kako će izgledati iduća Dora, možemo li nastaviti niz drugačijih izvedbi i dojmljivih izvođača, a samim time i sačuvati ovakav fascinantan i nesvakidašnji pristup hrvatske javnosti i medija Eurosongu objasnili su nam iz redakcije Eurosong.hr.
"Postoje dva scenarija – prvi je da će izvrstan uspjeh i rezultat Baby Lasagne potaknuti mlade, talentirane i neafirmirane izvođače da se prijave na natjecanje sa svojim najboljim uradcima. Također, moguće je da se poveća interes već etabliranih imena na sceni. Međutim, postoji i drugi scenarij, a taj je da drugo mjesto Hrvatske ove godine zapravo obeshrabri izvođače zbog misli kako Hrvatska ne može pobijediti na Eurosongu čak i ako ima ono što hrvatska publika smatra ‘najbolji paket‘", rekli su.
Naglasili su i kako je Hrvatska po pitanju Eurosonga i dalje "mala", ali da se zato možemo nadati da je Baby Lasagna ove godine postavio dobar "kamen temeljac" za renesansu Hrvatske na Eurosongu.